PRZEŚLIJ NEWS DODAJ FIRMĘ DO BAZY OFERTY PRACY WYDARZENIA TARGOWE EKSPERT OKIENNY
2017-01-24
Hernan Gomez - wywiad
Hernan Gomez wziął udział w programie „Dom Marzeń”, zrealizowanym przez telewizję TVN. Jak wyglądała praca projektanta podczas takiego programu?

OKNOPLAST Sp. z o.o.
Ochmanów 117
32-003 Podłęże

tel. 12 279 71 71
fax 12 279 71 72
biuro@oknoplast.com.pl
www.oknoplast.com.pl

» więcej o firmie

Wziął Pan udział w programie „Dom Marzeń", zrealizowanym przez telewizję TVN. Jak wyglądała praca projektanta podczas takiego programu? Kiedy nie ma sprecyzowanego klienta ostatecznego, a w programie o dom walczyło 10 par? Jak spełnić oczekiwania klienta?

Było to ogromne wyzwanie i mogłem polegać tylko na swoim doświadczeniu. W swojej karierze zaprojektowałem ponad 100 domów oraz wnętrz, dzięki czemu jestem w stanie znaleźć wspólny mianownik dla różnych potrzeb klientów. Równie istotny był wybór stylu, w jakim chciałem zrobić dom. Bardzo świadomie wybrałem właśnie styl śródziemnomorski, który jest popularny wśród Polaków, ponieważ spełnia oczekiwania klientów i odpowiada na ich potrzeby.

Z czego wynika zamiłowanie Polaków do stylu śródziemnomorskiego, który charakteryzuje się m.in. ogromnymi przeszkleniami, wprowadzającymi do pomieszczeń dużo światła?

Zamiłowanie Polaków do tego typu projektów wynika z dwóch aspektów. Po pierwsze kiedy ten styl zaczął być rozpowszechniany, w Polsce dominowała parterowa struktura domu z poddaszem użytkowym - od lat budowano właśnie w ten sposób. Świat jednak zaczął się zmieniać, a my zaczęliśmy dużo podróżować. To też otworzyło nam oczy na różne nowości, także te architektoniczne. Co więcej styl śródziemnomorski daje nam dużo przestrzeni - powierzchnia użytkowa jest taka sama na parterze jak i na pierwszym piętrze. Jest to zdecydowana przewaga tego typu budownictwa. Proste ściany dają możliwość wykonania dużych przeszkleń, otwarcia się na tarasy, balkony czy okna narożne. W Polsce niestety brakuje światła w domu. 20 lat temu, kiedy zaczynałem robić projekty tego typu, czułem się pionierem na rynku. Teraz 40% osiedli wykonywanych jest przy takich założeniach. 

W nowoczesnych projektach domów coraz większą rolę pełnią okna, które wprowadzają do pomieszczeń coraz więcej światła. Przykładem tego może być chociażby okno Pixel firmy OKNOPLAST, które zostało zamontowane w „Domu Marzeń", przez które do pomieszczeń wpada o 22% więcej światła. Czy okna stają się elementem wystroju wnętrz domów?

Klimat panujący w Polsce powoduje, że dobre okna są elementem poszukiwanym przez klientów. Głównie dlatego, że doświetlają nasze wnętrza. Co bardzo ważne, muszę zaznaczyć, że polskie okna na tle Europy są bardzo nowoczesne, ciepłe i zaawansowane technologicznie. Łączą skandynawskie wymogi techniczne z najlepszym designem. Okna produkowane na południu Europy nie są tak dobrymi produktami, co  niejednokrotnie doświadczyłem. Polskie okna są jednymi z najlepszych na świecie, nie dziwi więc fakt, że jesteśmy liderami na rynku branży okiennej. Ponadto Polacy chcą mieć w domach coraz więcej światła, dlatego decydują się na duże przeszklenia. Nie mam wątpliwości, że okna stały się elementem wystroju wnętrz, dlatego też produkuje się je w coraz to lepszych odsłonach - kolorach, czy designie.  Duże spektakularne okna robią chyba na każdym wrażenie - kiedy wchodzi się do domu, który jest mocno i pięknie doświetlony, zawsze jest ten efekt „wow".

Jakie jest najbardziej nietypowe zastosowanie okna z jakim miał Pan do czynienia w swojej karierze?

Najbardziej nietypowym przedsięwzięciem z zastosowaniem okna był projekt Kosmos. Okna miały nietypowe, wręcz dziwne kształty - pochylone, łukowe. Coś wręcz przeciwnego od prostokątów lub kwadratów. Efekt był naprawdę niesamowity.

Pracuje Pan w tej branży wiele lat - jak na przestrzeni ostatnich 15 lat zmieniają się upodobania Polaków jeżeli chodzi o budynki/ architekturę? Jakie największe zmiany Pan zaobserwował?

Przede wszystkim Polacy zauważyli, że w prostocie jest piękno. Dlatego też zaczęli wybierać ładne, minimalistyczne rozwiązania, które co bardzo istotne - zaspakajają ich wszystkie potrzeby. Odchodzimy od eklektycznych, drogich projektów - kiedyś Polakom podobał się styl zbliżony do pałaców. Teraz na szczęście to się zmienia. Warto też zauważyć, że kiedy kupujemy samochody, albo gadżety, smartfony, to stawiamy na najnowocześniejsze rozwiązania, a domy do tej pory budowało się jednak tradycyjnie. Od kilku lat wyraźnie jednak widać, że ludzie otwierają się na nowości i innowacyjne technologie, również w aspekcie architektury. Przed nami widzę jeszcze jedno wyzwanie, a mianowicie czas wykonania. Nowe technologie pozwalają nam też skrócić czas budowy domu, tak jak np. w przypadku „Domu Marzeń", gdzie dom stanął w ciągu 3 miesięcy. Natomiast Polacy wciąż uważają, że solidny dom powinien być budowany przez minimum rok. Tutaj stoi przed nami kolejne wyzwanie, jednak na to mamy jeszcze trochę czasu.

Jakie panują obecnie trendy w projektowaniu domów w Europie i na świecie? Czy Polacy różnią się pod tym względem np. od Europejczyków? Jakie przewiduje Pan trendy na najbliższe lata?

W Polsce bardzo ważnym czynnikiem, który wpływa na nasze wybory dotyczące architektury, będzie klimat. Do niego trzeba odpowiednio dopasować architekturę budynków. Dla klienta ważna jest przede wszystkim funkcjonalność domu - osłona przed warunkami atmosferycznymi, czyli wiatrem, deszczem czy śniegiem. Widoczny trend to także upraszczanie brył, minimalizm jest coraz bardziej popularny. Na pewno można też zauważyć, że ludzie coraz częściej szukają wysokiej jakości rozwiązań i inwestują w jakość produktów. W dalszej przyszłości w mojej ocenie będzie pojawiać się więcej domów z płaskim dachem - teraz jeszcze nie wszyscy są aż tak odważni, ale za kilka lat może to być trend dominujący.  Już teraz zresztą widać, że pojawia się on w nowoczesnych projektach budowlanych.



OKNOPLAST to międzynarodowa firma, należąca do ścisłej czołówki producentów okien i drzwi z PVC w Europie. Firma prowadzi działalność na 10 rynkach: Austrii, Czech, Francji, Niemiec, Polski, Słowacji, Słowenii, Szwajcarii, Włoch i Węgier. W czerwcu 2013 roku firma ogłosiła utworzenie Grupy OKNOPLAST, w skład której wchodzą trzy firmy: OKNOPLAST, WnD i Aluhaus zapewniając jeszcze większe zróżnicowanie oferty produktowej i jej precyzyjne dopasowanie do potrzeb klientów.

OKNOPLAST działa w segmencie Top Premium. W portfolio firmy znajdują się okna i drzwi zewnętrzne PVC, rolety oraz szeroka gama dodatków i akcesoriów. Spółka uruchomiła również produkcję własnych pakietów szybowych. Jako jedna z nielicznych firm OKNOPLAST oferuje autorskie rozwiązania, dostępne wyłącznie pod własną marką. Produkty firmy charakteryzują się zaawansowanymi rozwiązaniami w dziedzinie energooszczędności oraz najwyższą precyzją i niepowtarzalną estetyką wykonania. Produkowane przez OKNOPLAST okna i drzwi spełniają najwyższe standardy jakości i ekologii.

OKNOPLAST jest posiadaczem licznych prestiżowych wyróżnień i nagród m.in. został wyróżniony w konkursie Polska Firma - Międzynarodowy Czempion

Siedziba OKNOPLASTU zlokalizowana jest w Ochmanowie pod Krakowem. Globalna liczba klientów przez 22 lata działalności przekroczyła 1,31 mln. Aktualnie w firmie pracuje ponad 1100 osób.

źródło: Oknoplast