Tyle, ile biznes z walką o dominację, lub choćby przetrwanie wśród bezwzględnych i często znacznie silniejszych konkurentów. W tym drugim przypadku podobieństwa dostrzeże każdy, kto choćby otarł się o działalność gospodarczą. Ale wróćmy do gazel. Z zoologicznego punktu widzenia to antylopy średniej wielkości, występujące w szesnastu różnych gatunkach, zamieszkujące stepy Azji i afrykańską sawannę. Zwierzaki niezbyt wielkie, szybkie i niezwykle czujne, aby w razie potrzeby uciec przed drapieżnikiem.
Z punktu widzenia "Pulsu Biznesu" gazela to firma średniej wielkości, która dzięki niezwykle dynamicznemu rozwojowi doskonale daje sobie radę wśród nawet znacznie większych konkurentów. W razie zagrożenia z ich strony, po prostu ucieka do przodu.
Gazela Biznesu 2009 jest zatem firmą, która:
- rozpoczęła działalność przed rokiem 2006 i prowadzi ją nieprzerwanie do dziś;
- w latach 2006-08 ani razu nie odnotowała straty;
- w roku 2006 osiągnęła wartość sprzedaży nie mniejszą niż 3 mln zł i nie większą niż 200 mln zł;
- w latach 2006-08 z roku na rok odnotowywała przyrost sprzedaży;
- przynajmniej od roku 2006 publikuje swoje wyniki finansowe w Monitorze Polskim B lub udostępniła informacje na ich temat firmie Coface Poland lub redakcji "Pulsu Biznesu".
W rankingu nie mogą brać udziału firmy finansowe (banki, firmy zajmujące się leasingiem, oferujące ubezpieczenia, faktoring lub windykacje). O miejscu firmy na liście rankingowej decyduje wyrażony w procentach przyrost obrotów, osiągnięty w ciągu trzech kolejnych lat.
Gazela Biznesu ma jeszcze jedną cechę, jaką jest nieskazitelna reputacja, uczciwość, wobec kontrahentów, pracowników, a także... skarbu państwa.
informacja na podstawie materiałów: ROTOX