PRZEŚLIJ NEWS DODAJ FIRMĘ DO BAZY OFERTY PRACY WYDARZENIA TARGOWE EKSPERT OKIENNY
2010-10-20
VELUX 5 OCEANS
No i poszli! Pięciu zawodników przekroczyło 17 października linię startu najstarszych samotnych regat dookoła świata VELUX 5 OCEANS

VELUX Polska Sp. z o.o.
ul. Krakowiaków 34
02-255 Warszawa

tel. 22 337 70 00
fax 22 337 70 90
kontakt@velux.pl
www.velux.pl

» więcej o firmie
Regaty VELUX 5 OCEANS zgromadziły na starcie tysiące widzów w porcie i tysiące kibiców na wodzie. Flota towarzysząca zawodnikom liczyła ponad 400 jednostek. 17 października, w pięknym jesiennym słońcu i przy idealnym północno-wschodnim wietrze o umiarkowanej prędkości 13-16 węzłów flota pięciu jachtów klasy Eco 60 ruszyła w pierwszy etap wokółziemskiej odysei liczącej w sumie 30 000 mil.

Na linii startu pierwszy był Polak, Zbigniew „Gutek" Gutkowski. Duszy regatowca nie dało się oszukać, Gutek, który od małego ściga się w regatach i ma idealne wyczucie czasu, pokazał perfekcyjny start. Wcześniej, pytany o strategię pierwszych minut mówił wprawdzie: „Kolejność na tej pierwszej linii nie ma żadnego znaczenia, bo kilkaset metrów, jakie można zyskać w porównaniu z 7 000 Mm w pierwszym etapie nic nie znaczy", ale jak widać nie zamierzał ustępować miejsca konkurentom.


Jacht Operon Racing był również pierwszy na pierwszym znaku. Za nim uplasowali się Amerykanin Brad Van Liew (Le Pingouin), trzeci Kanadyjczyk Derek Hatfield (Active House), czwarty Belg Christophe Bullens (5 Oceans of Smiles) a piąty Anglik Chris Stanmore-Major (Spartan). Największe wrażenie oprócz Gutka, któremu bardzo długo towarzyszyła motorówka z dopingującymi go kibicami z Polski robił Bullens, który po raz pierwszy w życiu sterował jachtem, na którym wypłynął i radził sobie świetnie, wyprzedzając część konkurentów w drodze od startu do pierwszej boi. Później na czoło stawki wysunął się Brad Van Liew, któremu udało się zyskać sporą przewagę nad resztą zanim flota zniknęła za horyzontem. Wkrótce przyspieszył też Stanmore-Major, który na początku płynął na zarefowanym grocie, ale później zdjął ref i postawił genakera, co pozwoliło mu znacząco zwiększyć prędkość.

Zanim wypłynęli z portu, zawodnicy zostali oficjalnie pożegnani przez rodziny, organizatorów i przyjaciół. Przy dźwiękach specjalnie wybranych ulubionych utworów po kolei schodzili na jachty i oddawali cumy. Podczas wychodzenia z portu i w trakcie stawiania żagli każdy z nich miał jeszcze kilka osób załogi, ale na kilkanaście minut przed startem pomocnicy musieli zejść i zostawić zawodników samych na najbliższe kilka tygodni. Pierwszy z wyruszających dziś z La Rochelle żeglarzy powinien dotrzeć do Kapsztadu po około dwudziestu dniach w zależności od pogody.

Start oglądało wiele sław żeglarskiego świata przybyłych tu specjalnie z tej okazji. Można było zobaczyć Thierry'ego Dubois, Isabelle Autissier, Bernarda Stamma i wielu innych.

Ze względu na obowiązujący regulamin regat, Christophe Bullens, (jego jacht po zaliczeniu rejsu kwalifikacyjnego uległ awarii na dziesięć dni przed startem), który zdążył dosłownie w ostatniej chwili kupić i przygotować drugą jednostkę, ale nie zdążył już na niej odbyć kwalifikacji, popłynie w liczący 48 godzin rejs próbny, po którym wróci do portu i wystartuje oficjalnie po raz drugi. Komisja regatowa musi mieć pewność, że jacht 5 Oceans of Smiles może bez obaw brać udział w wyścigu dookoła świata, którego trasa wiedzie przez pięć oceanów.

Prognoza pogody na najbliższe godziny przewiduje wiatr północny o prędkości 15-20 węzłów i niewielkie zafalowanie w przeciągu najbliższej doby. We wtorek rano zawodnicy powinni znaleźć się na wysokości przylądka Finisterre. Pozycje wszystkich jachtów można śledzić na bieżąco na stronie www.velux5oceans.com za pomocą przeglądarki Race Viewer.

Regaty VELUX 5 OCEANS organizowane przez Clipper Ventures PLC są podzielone na pięć etapów oceanicznych. Z La Rochelle flota płynie do Cape Town, później do Wellington w Nowej Zelandii, następnie do Salvadoru w Brazylii i Charleston w USA, skąd ostatni będzie transatlantycki etap powrotny do Francji. Start wyścigu VELUX 5 OCEANS miał miejsce 17 października 2010 o godzinie 16.00.

VELUX 5 OCEANS, organizowany przez Clipper Ventures PLC jest najstarszym indywidualnym wyścigiem dookoła świata, znanym od 28 lat najpierw jako BOC Challenge, a później jako Around Alone. W obecnej edycji trasa liczy pięć odcinków które żeglarze przepłyną w trakcie dziewięciu miesięcy. Po starcie z La Rochelle ruszą do Cape Town, następnie do Wellington w Nowej Zelandii, Salvador w Brazylii i Charleston w USA. Ostatni odcinek biegnie przez Atlantyk z powrotem do Francji. Regaty VELUX 5 OCEANS startują 17 października o godzinie 16.00 z La Rochelle.

Zapraszamy na www.velux5oceans.com
Dołącz do nas na twitter.com/velux5oceans
Dołącz do nas na www.facebook.com/Velux5Oceans
Oglądaj nas na Youtube www.youtube.com/velux5oceans2010

Regaty VELUX 5 OCEANS - The Ultimate Solo Challenge
Regaty VELUX 5 OCEANS są największym indywidualnym wyzwaniem w żeglarstwie. Już ponad 500 osób znalazło się w przestrzeni kosmicznej, a wciąż mniej niż 180 samotnie opłynęło świat. VELUX 5 OCEANS to cykl pięciu odcinków wymagających wyjątkowej odporności na stres, składających się na maraton dookoła kuli ziemskiej o długości 30 tysięcy mil morskich. Regaty, organizowane co cztery lata od 1982 r., były początkiem kariery dla kilku najlepszych żeglarzy świata. VELUX 5 OCEANS to nie tylko najdłuższy, ale również najstarszy rejs dookoła świata. VELUX 5 OCEANS wyznacza nowe trendy w zawodach regatowych wprowadzając w tym roku klasę Eco 60, która jest symbolem oszczędności, dostępności i szacunku dla środowiska.


Clipper Ventures
W tym roku mija 41 lat od kiedy Sir Robin Knox Johnston po raz pierwszy samotnie opłynął świat. Obecnie jako prezes Clipper Ventures jest jednym z największych promotorów regat dookoła świata. Firma Clipper Ventures, założona w 1995 r. zajmuje się przygotowaniem i promocją największych wydarzeń żeglarskich, które przyciągają wielu uczestników, generują znaczące przychody, zainteresowanie mediów i sponsorów. Knox-Johnston zakładając Clipper Venture kierował się zasadą, że żeglarstwo powinno być dostępne dla wszystkich, dlatego zainicjował regaty Clipper Round the World Race, które do tej pory ukończyło 2 tysiące osób.


Partnerzy i dostawcy regat
Partner transportowy, Maersk Line: www.maerskline.com
Port startu i mety, La Rochelle (Francja): www.ville-larochelle.fr / www.agglo-larochelle.fr
Porty: Cape Town, Wellington, Salvador, Charleston
Dostawca odzieży: www.henrilloyd.com
Dostawca nawigacji: www.maxsea.com
Partner badawczy, Portsmouth University: www.port.ac.uk
Partner dla środowiska, Sailors for the Sea: www.sailorsforthesea.org

DODATKOWE INFORMACJE
Zdjęcia, pliki wideo i audio w wysokiej rozdzielczości do dowolnego wykorzystania:
www.w-w-i.com/velux_5_oceans_2010_race
Materiały wideo w jakości emisyjnej www.thenewsmarket.com/Velux
Podczas pierwszej wizyty w serwisie należy się zarejestrować. W razie pytań prosimy o kontakt po adresem email journalisthelp@thenewsmarket.com

W razie dodatkowych pytań prosimy o kontakt z biurem prasowym VELUX 5 OCEANS w Polsce:

Agata Boksa
Hill and Knowlton Poland
tel: +48 781 810 270
Agata.Boksa@hillandknowlton.pl

lub
Sarah Hames, rzecznikiem prasowym regat:
tel. + 44 7813 009 783
shames@velux5oceans.com




Informacje o Grupie VELUX
Dzięki światłu dziennemu i świeżemu powietrzu, których dostarczają produkty VELUX, powstają lepsze warunki mieszkalne. Oferta VELUX obejmuje szeroki asortyment okien do poddaszy oraz świetlików wraz z rozwiązaniami przeznaczonymi do płaskiego dachu. VELUX oferuje również różnego rodzaju rolety wewnętrzne i zewnętrzne, żaluzje, produkty izolacyjne oraz do zdalnego sterowania, a także panele solarne przeznaczone do montażu na dachu. Grupa VELUX posiada swoje fabryki w 11 krajach, a przedstawicielstwa handlowe w blisko 40 krajach. Jest jedną z najsilniejszych marek na światowym rynku materiałów budowlanych, a jej produkty są sprzedawane niemal na całym świecie. W Grupie VELUX zatrudnionych jest około 10 tys. osób, a jej właścicielem jest VKR Holding A/S.

Informacje o VELUX w Polsce
Firma VELUX Polska, będąca częścią Grupy VELUX, jest obecna na polskim rynku od 1989 roku. Biuro handlowe VELUX Polska funkcjonuje od 1990 roku. Pierwszą fabrykę w Gnieźnie otwarto w 1998 roku, a kolejna powstała w 2003 roku w Namysłowie. Wszystkie fabryki w Polsce otrzymały certyfikat jakości ISO 9001 oraz ISO 14001 zgodności produkcji z zasadami ekologii, jak również OHSAS 18001 z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy. Zatrudnienie VELUX w Polsce systematycznie rośnie, obecnie w fabrykach i spółce handlowej pracuje ponad 1 300 osób.

informacja na podstawie materiałów: VELUX