PRZEŚLIJ NEWS DODAJ FIRMĘ DO BAZY OFERTY PRACY WYDARZENIA TARGOWE EKSPERT OKIENNY
2011-05-17
Jak zrodził się pomysł na RotoSwing
Warto pytać klientów, czego oczekują, zwłaszcza jeśli chce się wprowadzić na rynek nowy produkt i odnieść sukces sprzedaży.

ROTO Frank Okucia Budowlane Sp. z o.o.
ul. Wał Miedzeszyński 402
03-994 Warszawa

tel. 22 567 09 00
fax 22 567 09 59
info.pl@roto-frank.com
www.roto.pl

» więcej o firmie
Jak jednak zorganizować takie rozmowy z klientami? Instytut Psychologii Rynku z Mannheim, który w ramach przygotowań do wprowadzenia na rynek nowej klamki Roto-Swing wykonał dla Roto potrzebne badania, udzielił Roto Inside informacji, jak się do tego odpowiednio zabrać.

Celem badania, jakie na zlecenie Roto zrealizował zespół specjalistów skupionych wokół prof. dr Gerta Gutjahra było określenie najważniejszych kryteriów wyboru klamki okiennej - w rozmowach ze 100 właścicielami domów i mieszkań. To, co właściciele nieruchomości ujawnili podczas pogłębionych wywiadów na temat swoich zachowań zakupowych i prywatnych „testów produktowych", a także upodobań, naukowcy podsumowali jak następuje: podejmujący decyzję o zakupie uwzględniają przy wyborze klamki co najwyżej trzy kryteria - „ergonomię i wygodę obsługi" (62 %), „design" (61 %) oraz „jakość i standard wykonania" (45 %).


Prof. dr Gert Gutjahr kieruje Instytutem Psychologii Rynku w Mannheim.
Zespół skupionych wokół niego ekspertów badał w rozmowach ze 100 właścicielami
domów i mieszkań najważniejsze dla nich kryteria przy wyborze klamki okiennej.

Przyjemna w dotyku, wygodna w obsłudze pod kątem „ergonomii i wygody obsługi" chodzi głównie według prof. dr Gerta Gutjahra o lekkie otwieranie i zamykanie okna oraz przyjemne wrażenia dotykowe. W przypadku praktycznie tak samo ważnego aspektu, jakim okazał się „design" istotne jest przede wszystkim dobre dopasowanie klamki pod względem kształtu do ramy okna. Klamka powinna raczej nie przytłaczać okna rozmiarem i mieć łagodny, lekko wygięty kształt. Zgodnie z wynikami badania można mówić o zdecydowanych faworytach kolorystycznych wśród klamek: najbardziej popularne są połączenia „białych klamek z białymi profilami ramy" lub „klamki w kolorach metalicznych na oknach drewnianych".

Pewne i stabilne

Poza tym ważne dla 45 % respondentów kryterium „jakość i standard wykonania" jest swojego rodzaju hasłem, za którym kryją się takie własności jak stabilność, odporność na uszkodzenia i trwałość. Za szczególnie trwałe i wysokiej jakości większość respondentów uważa klamki z aluminium i innych metali. Po nich kupujący okna spodziewają się też najwyższego poziomu odporności antywłamaniowej, do której nawiązywali prawie w każdej rozmowie z badaczami rynku.

Finezja w każdym detalu

Rezultatem badania rynku, które poprzedziło proces projektowania produktu jest innowacja w postaci ukrytej rozetki i bocznych elementów dekoracyjnych klamki RotoSwing, dostępnych w wielu kolorach z palety RAL oraz barwach specjalnych. „Dobre wnętrze w opinii właścicieli domów można rozpoznać właśnie po takich, rzekomo niepozornych detalach", podsumowuje prof. dr Gert Gutjahr wyniki wywiadów. Podczas gdy w jednym przypadku klasyczna harmonia kolorów podkreśla charakter i styl wnętrza, w innym swoją rolę spełnia lepiej zdecydowany kontrast kolorystyczny między elementem dekoracyjnym i klamką.

W pracach projektowo-konsktrukcyjnych nad klamką RotoSwing uwzględniono zarówno te jak i wiele innych postulatów klientów. Jedno jest jasne: w efekcie końcowym nowa klamka ma za zadanie zwiększyć szanse na sprzedaż okien producentów stosujących Roto, co jej się może powieść, gdy podobać się będzie większości użytkowników.

Rozwiązanie na życzenie

Klamka RotoSwing do modułowego systemu okuć NT dostępna jest obecnie w wersjach standard, zamykanej na klucz, secustik, TiltFirst i z blokadą na przycisk. W ofercie znajduje się także wiele odmian do drzwi balkonowych - z roletą zewnętrzną i bez. Rozszerzenie asortymentu zaplanowane jest na koniec roku 2010. Dzięki 10-letniej gwarancji udzielanej przez grupę Roto na niezawodność działania RotoSwing producenci okien mogą wyraźnie podkreślić w komunikacji ze swoimi klientami: na nas i na tej jakości możecie polegać!

Badanie rynku - dobre wzornictwo

W słowach prof. dr Gerta Gutjahra wyczuć można nutę podziwu podczas prezentacji nowego programu klamek na żywo w Norymberdze: „Jak wiadomo na temat gustów się nie dyskutuje, ale w kontekście RotoSwing i tak niewielu kupujących okna widziałoby powody do sporów, czego dowodzą wyniki naszych badań. W mojej ocenie konstruktorom i projektantom grupy Roto znakomicie udało się przełożyć oczekiwania potencjalnych klientów na wzór i finalny wygląd klamki. Z pewnością bardzo ciekawe będzie obserwowanie reakcji klientów na RotoSwing w salonach okiennych. Zebranie i analiza tych reakcji dopełnia całości naszej pracy jako badaczy rynku. Nawet jeśli powoływani jesteśmy do pracy w roli „drogowskazu" w poszukiwaniach designu produktu - to finalnie chcemy oczywiście także wiedzieć, czy zachowanie kupujących w rzeczywistości potwierdza nasze analizy i prognozy."

Zdjęcie główne
Wypowiedzi właścicieli domów naukowcy podsumowali jak następuje: podejmujący decyzję o zakupie uwzględniają przy wyborze klamki co najwyżej trzy kryteria - „ergonomię i wygodę obsługi" (62 %), „design" (61 %) oraz „jakość i standard wykonania" (45 %).

źródło: Roto