PRZEŚLIJ NEWS DODAJ FIRMĘ DO BAZY OFERTY PRACY WYDARZENIA TARGOWE EKSPERT OKIENNY
2012-02-03
Przeszklenia wewnętrzne Solparku – funkcjonalna i czytelna architektura
Dzięki przeszkleniom, każda z funkcji kompleksu została wyraźnie wyodrębniona i podkreślona.

Pilkington IGP Sp. z o.o.
ul. Wołoska 18
02-675 Warszawa

tel. 22 548 75 01
fax 22 548 75 55
igp@pl.nsg.com
www.pilkington.pl

» więcej o firmie

Kleszczowski Solpark, wielofunkcyjny kompleks dydaktyczno-sportowy, oferuje użytkownikom doskonałą organizację przestrzeni wewnętrznej, ułatwiającą orientację i dostęp do każdej części budynku.

W Kleszczowie, niewielkiej gminie w województwie łódzkim, funkcjonuje najnowocześniejszy w Polsce kompleks edukacyjno-sportowy Solpark. Rozległy obiekt o powierzchni ponad 24 000 mkw. składa się z części dydaktycznej (gimnazjum i liceum), sportowej i kulturalnej. Wszystko zamknięte w jednym budynku, który dzięki zastosowanym licznym przeszkleniom wewnętrznym, oferuje użytkownikom doskonałą organizację przestrzeni oraz łatwą dostępność do poszczególnych części obiektu.

Autorem projektu tej kompleksowej inwestycji jest Włodzimierz Nowakowski przy współpracy autorskiej Izabeli Krzanowskiej z Biura Architektonicznego NOW z Łodzi - wybranego w ramach ogólnopolskiego konkursu zorganizowanego przez Urząd Gminy Kleszczów pod patronatem Stowarzyszenia Architektów Polskich.

Jednym z głównych założeń architektonicznych było stworzenie nowoczesnego i atrakcyjnego miejsca do nauki i spędzania wolnego czasu" - mówi architekt Włodzimierz Nowakowski z biura NOW. „Zależało nam na tym, aby wnętrza były ciekawe i inspirujące. Stąd szczególna dbałość o kontakt z otoczeniem poprzez liczne przeszklenia. Głównym założeniem, branym pod uwagę w rozmieszczeniu złożonego i różnorodnego programu funkcjonalnego, była łatwa i wygodna dostępność do obiektów kubaturowych i otwartych przestrzeni. Użyte szkło, z różnym przeznaczeniem, w wyjątkowo dużej ilości, odgrywa tu kapitalną rolę".


Dzięki przeszkleniom, każda z funkcji kompleksu została wyraźnie wyodrębniona i podkreślona. Aby uzyskać zamierzony efekt w przeszkleniach wewnętrznych ścianek działowych wykorzystano szkło Pilkington OptifloatTM Clear T z sitodrukiem. Jest to bezbarwne hartowane szkło float, które dzięki bardzo wysokiej jakości procesu hartowania jest praktycznie pozbawione zniekształceń optycznych. Skorzystano z bezszprosowego systemu szklenia na pełną wysokość 3 m z mocowaniem góra-dół. Boki poszczególnych paneli szklanych instalowane są na styk. Z tego powodu bardzo ważna była jakość krawędzi szyb, brak pofalowań, ich idealne dopasowanie, jak również odpowiednia wytrzymałość mechaniczna, którą zapewnił proces hartowania i grubość szkła wynosząca 12 mm. Na szybach na wysokości 1,5 metra naniesiono metodą sitodruku 10-centymetrowy pas drobnych jasnych kropek, uzupełnionych następnie nazwami pomieszczeń w postaci naklejonego wydruku z „mrożonych" liter. Takie rozwiązanie spełnia podwójną rolę. Chroni użytkowników przed przypadkowym „wejściem" w przezroczystą, prawie niewidoczną przegrodę, a jednocześnie zapewnia oczekiwane i założone projektem przenikanie się przestrzeni.

Zastosowanie w ściankach działowych bezbarwnego szkła umożliwiło projektantom podzielenie dużej przestrzeni obiektu bez ograniczania jej wielkości. Ze względu na wysoką przepuszczalność światła charakteryzującą ten rodzaj szkła, szklane ścianki nie dominują nad przestrzenią.

 „W celu uzyskania maksymalnej transparentności przegród, w ściankach działowych zamontowaliśmy szklane drzwi, wykonane z tego samego rodzaju szkła co ścianki, montowane jedynie na dwóch zawiasach punktowych" - mówi Rafał Szymkiewicz z firmy R&M Alufasady wykonującej ścianki działowe. „Dzięki temu udało się zachować jednolitą powierzchnię szkła, nadając całości przezroczysty i subtelny charakter".

Uzyskana transparentność wnętrz wzbogaca i uatrakcyjnia doznania wizualne użytkowników Solparku, pozwalając uczniom na odpoczynek i regenerację w chwilach wolnych od zajęć. Szklane ścianki działowe ułatwiają orientację, dzięki czemu goście udający się do poszczególnych części obiektu, łatwo odnajdą poszukiwane miejsce.

Projektując liczne przeszklenia wewnętrzne architekci musieli zadbać o bezpieczeństwo użytkowników obiektu. „Wykorzystane w Solparku szkło Pilkington OptifloatTM Clear T jest szkłem hartowanym, charakteryzującym się trzy-, czterokrotnie większą wytrzymałością niż zwykłe szkło o tej samej grubości. Dlatego tak chętnie używane jest w przeszkleniach pasaży i innych przestrzeni, w których odbywa się intensywny ruch pieszych i konieczne jest zastosowanie materiałów gwarantujących wysoki poziom bezpieczeństwa" - wyjaśnia Szymon Piróg, Doradca Techniczny w Pilkington Polska.

Nowoczesne rozwiązania techniczne i wzornicze, a także wykorzystanie najlepszych materiałów szklanych, pozwoliły nadać całości efekt niebanalnej, odpornej na mody i upływ czasu architektury.

„Geometria przestrzeni zamkniętych i ich wielkość czytelnie eksponują poszczególne funkcje, a wraz z przestrzeniami otwartymi tworzą jedną wspólną całość architektoniczną. Dowolne możliwości konfiguracyjne łączenia wewnętrznych powierzchni rekreacyjnych z zewnętrznymi placami i dziedzińcami pozwalają na uzyskanie większych okazjonalnych przestrzeni dla organizowania wystaw i spotkań" - dodaje Włodzimierz Nowakowski.

Dziś Solpark jest miejscem, w którym czas spędzają nie tylko uczniowie gimnazjum i liceum, ale także mieszkańcy województwa łódzkiego i okolic. Dzięki przemyślanej architekturze zróżnicowany program funkcjonalny tworzy spójną całość spełniając odmienne wymagania niezbędne do nauki, uprawiania sportu, korzystania z rozrywki, spożywania posiłków i odpoczynku, zarówno podczas jednodniowego, jak i dłuższego pobytu.




Pilkington zajmuje się produkcją szkła od roku 1826. W roku 2006 firma Pilkington została przejęta przez japoński koncern NSG Group. Marka Pilkington została zachowana, jako nazwa produktów Grupy przeznaczonych dla przemysłu budowlanego i motoryzacyjnego. Powiększone NSG Group jest obecnie jednym z największych światowych producentów szkła i produktów szklanych dla branży budowlanej, motoryzacyjnej i sektora szkła specjalnego. Produkcja odbywa się w 30 krajach na czterech kontynentach. Nasze produkty sprzedawane są w ok. 130 krajach. W roku podatkowym zakończonym 31 marca 2011 r. sprzedaż Grupy wyniosła ok. 5 miliardów euro. Z łącznej sprzedaży Grupy 41% zrealizowano w Europie, 29% w Japonii, 14% w Ameryce Północnej, a 16% w pozostałych częściach świata.


źródło: Pilkington Polska
zdjęcia: Pilkington