Czasem jednak zdarza się, że okna są inne niż tego oczekiwaliśmy. Wówczas nie wiemy, co robić. Warto zatem poświęcić chwilę, aby dowiedzieć się, jakie przysługują nam prawa i gdzie możemy szukać pomocy.
Podejmując
decyzję o zakupie okien, najczęściej kierujemy się ich estetyką, ceną czy
parametrami technicznymi. Zazwyczaj nie czytamy wnikliwie umów czy warunków
gwarancji. Niewiele osób też wie, co warto sprawdzić, jeśli okna montuje nam
ekipa. Tymczasem wiedza
z tych obszarów pomoże uniknąć nam wielu problemów.
Gwarancja spokoju
Chociaż nasze prawo nie nakłada na producentów obowiązku wydawania gwarancji, to jednak wśród godnych zaufania firm jest ona normą. Dokument ten określa sposób naprawy lub wymiany produktu w przypadku jego ewentualnych wad. Gwarancji udziela zwykle producent, ale może być to również sprzedawca. Powinniśmy otrzymać ją na piśmie, gdyż tylko wówczas będziemy mogli dochodzić swoich praw z jej tytułu - tłumaczy Przemysław Serwin, Manager ds. Jakości Usług z OKNOPLAST.
Bardzo ważną kwestią, którą należy sprawdzić, jest zakres gwarancji. Najlepiej, gdy obejmuje ona całe okno. Może się jednak zdarzyć, że dotyczy ona jedynie niektórych elementów np. szyby czy klamki. Warto też zwrócić uwagę na okres obowiązywania gwarancji. Każdy producent ustala go bowiem indywidualnie. Powinniśmy też pamiętać, że jej czas może być różny dla każdego elementu np. 4 lata gwarancji na klamkę, a 2 na całe okno.
Do gwarancji dołączana jest karta gwarancyjna. Muszą w niej być określone szczegółowe warunki gwarancji - okres obowiązywania, obowiązki producenta oraz powody do złożenia reklamacji. Gwarancja oczywiście musi posiadać pieczątkę i podpis wraz z datą sprzedaży okna. Poza kartą gwarancyjną powinniśmy otrzymać też deklarację CE, potwierdzającą zgodność produktu z unijnymi normami. Dokument ten musi być opatrzony pieczątką kontrolera i zawierać informację o dacie produkcji okna. Deklaracja CE zawiera też informacje nt. parametrów technicznych produktu - tłumaczy Przemysław Serwin z OKNOPLAST.
Gwarancja zazwyczaj nie obejmuje usterek wynikających z nieprawidłowego użytkowania. Przy zakupie okien powinniśmy zatem domagać się pisemnej instrukcji użytkowania.
Montaż
Często warunkiem obowiązywania gwarancji na okna jest prawidłowy montaż. Dobrze zatem do tego celu zamówić ekipę, polecaną przez producenta czy sprzedawcę, która wstawi okna zgodnie z jego zaleceniami. Jednak nawet gdy montażyści są sprawdzeni, warto wiedzieć na co zwrócić uwagę podczas ich pracy.
Częstym błędem przy montażu okien jest ich nieprawidłowe umiejscowienie w szerokości ściany. Wówczas w miejscach styku ramy z murem powstają mostki termiczne, a wokół naszych okien może rozwinąć się pleśń. Aby tego uniknąć, pamiętajmy że okna powinny być osadzone w ścianie tak jak jest to w projekcie wykonawczym. Jeśli jednak nie znajdziemy takiej informacji, ,upraszczając można przyjąć, że okna w ścianie jednowarstwowej powinny być osadzone w połowie jej grubości, w dwuwarstwowej np. przy zewnętrznej krawędzi muru, natomiast w trójwarstwowej na poziomie ocieplenia - radzi Przemysław Serwin z OKNOPLAST. Przed montażem okien należy uzupełnić braki w ościeżu i oczyścić je. W przeciwnym razie bowiem nie będzie można odpowiednio zamocować ramy do muru, ani uszczelnić ościeża.
Kolejnym
elementem, jaki powinniśmy sprawdzić, jest rozmiar szczeliny między profilem a
murem. Jeśli będzie ona zbyt wąska, może to spowodować zniekształcenie ramy.
Jeśli natomiast odstęp będzie zbyt szeroki, okno nie będzie zamocowane dość
stabilnie. Warto też zwrócić uwagę na sposób mocowania profilu do ściany. Ilość
i rodzaj łączników powinien być zgodny z
zaleceniem producenta. Dobrze również skontrolować, czy kotwy lub
dyble zostały solidnie zamocowane
w ścianie. Przyjrzyjmy się też czy, podczas montażu rama nie została uszkodzona
lub zabrudzona. Na koniec należy sprawdzić, czy skrzydła można otworzyć i
zamknąć bez użycia znacznej siły i czy żaden element nie ociera ramy
okiennej. Może to bowiem oznaczać, że okno zostało źle osadzone.
Oczywiście powinniśmy to zrobić jeszcze w obecności ekipy. Wówczas będzie nam
najłatwiej skłonić ją do ewentualnych poprawek.
Bez gwarancji, bez szans?
A co gdy nie otrzymaliśmy gwarancji na okna ani na montaż? Czy wówczas nie możemy dochodzić swoich praw? Nawet jeśli producent nie udzielił nam gwarancji, możemy złożyć reklamację na podstawie niezgodności towaru lub usługi z umową. Możliwość taką mamy w ciągu dwóch lat od wydania towaru. Przepis ten obowiązuje w każdym przypadku zawarcia umowy ze sprzedawcą, czyli również gdy chodzi o montaż. Wówczas to właśnie sprzedawca jest zobowiązany przyjąć reklamację. Pamiętajmy, że do tego celu nie jest potrzebny kierownik czy właściciel sklepu - tłumaczy Przemysław Serwin z OKNOPLAST.
Na zgłoszenie reklamacji mamy dwa miesiące od momentu zauważenia usterki. Sprzedawca powinien rozpatrzyć ją w ciągu 14 dni. Jego obowiązkiem jest też dostarczenie pisemnej odpowiedzi na adres podany przez konsumenta. Jeśli tego nie zrobi, w świetle prawa, znaczy to, że uznaje on naszą reklamację.
Składając reklamację na podstawie niezgodności towaru
z umową, możemy domagać się jego wymiany na nowy, bezpłatnej naprawy lub zwrotu
pieniędzy. W niektórych przypadkach mamy prawo odstąpić od umowy, jednak nie
wówczas gdy usterka jest nieistotna - tłumaczy Przemysław Serwin z OKNOPLAST.
Firma OKNOPLAST rozpoczęła działalność w 1994 roku. W ciągu
kilkunastu lat istnienia przedsiębiorstwo wypracowało solidną markę i
pozycję czołowego producenta stolarki otworowej zarówno w Polsce, jak i w
Europie. Wysoka jakość produktów – z której znana jest firma – została
osiągnięta również dzięki doświadczeniu oraz gruntownej znajomości
branży założycieli spółki.
Siedziba OKNOPLASTU zlokalizowana jest w Ochmanowie pod Krakowem. Tam
też znajduje się biuro spółki oraz centrum logistyczne wraz z kompleksem
produkcyjnym o powierzchni 29 tys. m2. Od samego początku firma
sprzedała ponad 2 500 000 okien, a globalna liczba Klientów przez 17 lat
działalności przekroczyła 860 tysięcy.
Produkowane przez OKNOPLAST okna i drzwi spełniają najwyższe standardy
jakości i ekologii. Firma posiada Certyfikat Q-Zert wydany przez
rygorystyczny Instytut Ift Rosenheim, który poświadcza zgodność
produkcji z wymogami europejskiej normy EN 14351-1:2006. Uprawnia to
OKNOPLAST do oznakowania swoich wyrobów symbolem CE.
O wysokiej jakości wytwarzanych produktów świadczą również liczne
nagrody przyznane firmie i jej produktom m.in.: Godło Promocyjne „Teraz
Polska 2010” dla okna Platinium i Platinium Evolution2, tytuł „Top Marka
2010”, „Złoty Laur Klienta 2010” w kategorii „Funkcjonalność i
bezpieczeństwo”, certyfikat „Lider Rynku 2010”, certyfikat „Euro Leader
2010”, „Wizytówka Polskiego Produktu 2010”, czy tytuł „Premium Brand
2011” dla najbardziej cenionej marki. OKNOPLAST pojawił się również w
prestiżowym rankingu magazynu Forbes – „Diamenty Forbesa“ i został
wyróżniony za dynamiczny rozwój spółki.
OKNOPLAST przykłada szczególną wagę do niesienia pomocy osobom
najbardziej potrzebującym. Firma angażuje się w akcje mające na celu
wspieranie najmłodszych. Wśród organizacji, którym OKNOPLAST pomaga jest
Stowarzyszenie „U Siemachy”. Firma wspiera je finansowo, pomagając
dzieciom znajdującym się w trudnej sytuacji materialnej i życiowej.
Finansuje między innymi wakacje dla najmłodszych z Ośrodków
Stowarzyszenia oraz przekazuje środki na remonty potrzebnych
pomieszczeń.