PRZEŚLIJ NEWS DODAJ FIRMĘ DO BAZY OFERTY PRACY WYDARZENIA TARGOWE EKSPERT OKIENNY
2012-12-12
Oszczędność wody w przeszklonych budynkach zrównoważonych
Szkło samoczyszczące Pilkington ActivTM przyczynia się do zredukowania ilości wody z sieci wodociągowej używanej do mycia okien.

Pilkington IGP Sp. z o.o.
ul. Wołoska 18
02-675 Warszawa

tel. 22 548 75 01
fax 22 548 75 55
igp@pl.nsg.com
www.pilkington.pl

» więcej o firmie

Jak wykazały badania zastąpienie zwykłego szkła samoczyszczącymi szybami Pilkington ActivTM pozwala zmniejszyć zużycie wody w budynkach nawet o 100 tys. litrów1. Stosowanie tego rozwiązania w projektach budowlanych przyczynia się także do uzyskania wyższej punktacji w systemie certyfikacji BREEAM.

Woda, nazywana także „błękitnym złotem XXI wieku", jest jednym z największych bogactw Ziemi. Choć nie wszyscy zdają sobie z tego sprawę, jej zasoby stale maleją. Do 2025 r. średnia ilość dostępnej świeżej wody na głowę mieszkańca Ziemi w ciągu roku zmniejszy się z 7,3 tys. m3 (przypadających na 1 osobę w 1995 r.), do 4,8 tys. m3. Fakt, że wody nadającej się do picia jest coraz mniej powoduje konieczność stosowania rozwiązań mających na celu zmniejszenie jej zużycia. W nowoczesnym budownictwie wysokie standardy w zakresie redukcji zużycia wody wyznacza „zielony" certyfikat BREEAM.


Oszczędność i lepsze wykorzystanie wody premiowane w BREEAM

Brytyjski system wielokryterialnej oceny budynków BREEAM (BRE Environmental Assessment Method) posłużył do certyfikowania tysięcy budynków na całym świecie. Jest to najczęściej wykorzystywany system certyfikacji obiektów budowlanych w Europie. Uwzględnianie jego zasad gwarantuje powstanie budynków przyjaznych środowisku i użytkownikom. System certyfikacji BREEAM klasyfikuje obiekt pod kątem jego wpływu na otoczenie, oceniając spełnienie kryteriów w następujących kategoriach: Energia, Materiały, Zdrowie i Komfort, Zarządzanie, Odpady, Zanieczyszczenie środowiska, Transport, Wykorzystanie gruntu i ekologia, a także Woda. Zgodnie ze standardem BREEAM projektanci powinni dążyć do zminimalizowania zużycia wody w procesie użytkowania „zielonych" budynków. W kategorii „Woda" do przyznania jest maksymalnie 9 lub 10 punktów (w zależności od typu budynku) - przekładających się na średnią wynoszącą maksymalnie 6% w całości oceny. Punkty można zdobyć m.in. dzięki stosowaniu takich technologii i materiałów budowlanych, które umożliwiają wtórne wykorzystanie zasobów wodnych (wody deszczowej) oraz ograniczają jej bieżące zużycie. Jednym z tego typu materiałów jest szkło samoczyszczące Pilkington ActivTM, które przyczynia się do zredukowania ilości wody z sieci wodociągowej używanej do mycia okien i szklanych elewacji.

Szkło samoczyszczące - mniej wody, więcej ekologii

Pilkington ActivTM to szkło samoczyszczące pozwalające na utrzymanie okien w czystości bez konieczności ich częstego mycia. Jest to możliwe dzięki właściwościom powłoki samoczyszczącej naniesionej na zewnętrzną powierzchnię szkła. Powłoka ta działa na dwa sposoby. Dzięki właściwościom fotokatalitycznym pod wpływem promieniowania ultrafioletowego rozkładane są zanieczyszczenia organiczne. Z kolei właściwości hydrofilowe powłoki sprawiają, że woda spływa równomiernie po powierzchni szyby spłukując zanieczyszczenia nie pozostawiając po sobie nieestetycznych zacieków. Wykorzystanie szkła samoczyszczącego jest doskonałym rozwiązaniem w przypadku dużych powierzchni przeszkleń i szklanych elewacji nowoczesnych biurowców. Szkło samoczyszczące świetnie sprawdzi się także w miejscach trudnodostępnych, takich jak np. okna dachowe, których częste mycie byłoby bardzo kłopotliwe. Dodatkowo użycie szkła samoczyszczącego Pilkington ActivTM zmniejsza potrzebę stosowania chemicznych środków czyszczących, które ze względu na swoją toksyczność nie pozostają bez wpływu na stan środowiska naturalnego.

Praktyczne korzyści wynikające z zastosowania szkła samoczyszczącego doskonale ilustrują wyniki raportu BRE1 dotyczącego szkła Pilkington ActivTM. Analizie poddano budynki użyteczności publicznej m.in. szkoły, apartamentowce i biurowce. Porównano całkowite koszty eksploatacji (z uwzględnieniem kosztów mycia okien) w założonym czasie użytkowania. Ponadto obliczono okres, w jakim zwróci się inwestycja w szkło samoczyszczące Pilkington ActivTM. Okazało się, że w szkołach okres zwrotu z inwestycji wynosi pomiędzy 5 a 6 lat, a w biurowcach 3 - 4 lata. Dzięki zastosowaniu szkła Pilkington ActivTM w biurowcu, przez cały okres jego eksploatacji, zostanie zużytych prawie 100 tys. litrów wody mniej. Dodatkowo, konsultanci środowiskowi BRE stwierdzili, że oddziaływanie szkła samoczyszczącego na środowisko jest dziesięciokrotnie niższe niż zwykłych szyb.

Idea zrównoważonego budownictwa oraz systemy certyfikacji „zielonych" obiektów zobowiązują projektantów, inwestorów i wykonawców do uwzględniania potrzeb środowiskowych i społecznych przy projektowaniu budynków. Szkło samoczyszczące Pilkington ActivTM dzięki swoim właściwościom doskonale wpisuje się w te zasady, zwiększając jednocześnie szanse na uzyskanie wyższej punktacji w systemie certyfikacji BREEAM.



1
Źródło BRE „Pilkington ActivTM Projekt badawczy: Kwantyfikacja i ocena korzyści z zastosowania szkła samoczyszczącego", (Raport numer 229724, wrzesień 2006)



Pilkington zajmuje się produkcją szkła od roku 1826. W roku 2006 firma Pilkington została przejęta przez japoński koncern NSG Group. Marka Pilkington została zachowana jako nazwa produktów Grupy przeznaczonych dla przemysłu budowlanego i motoryzacyjnego. Powiększone NSG Group jest obecnie jednym z największych światowych producentów szkła i produktów szklanych działając w dwóch podstawowych sektorach: motoryzacyjnym (rynek części oryginalnych i zamiennych) oraz w obszarze szkła technicznego i architektonicznego, które obejmują szkło i produkty szklane do budynków nowych i poddawanych renowacji, szeroką gamę produktów o wartości dodanej, a także zaawansowane produkty dla technologii informatycznych i komunikacyjnych, zastosowań technicznych i energetyki słonecznej. Produkcja odbywa się w 29 krajach na czterech kontynentach. Produkty Grupy sprzedawane są w ok. 130 krajach. W roku podatkowym zakończonym 31 marca 2012 r. sprzedaż Grupy wyniosła ok. 6 miliardów euro. Z łącznej sprzedaży Grupy 42% zrealizowano w Europie, 28% w Japonii, 13% w Ameryce Północnej, a 17% w pozostałych częściach świata.

źródło: Pilkington Polska
zdjęcia: Pilkington