PRZEŚLIJ NEWS DODAJ FIRMĘ DO BAZY OFERTY PRACY WYDARZENIA TARGOWE EKSPERT OKIENNY
2014-10-29
Nowoczesność i tradycja w Muzeum Diecezjalnym we Włocławku
Odnowiona siedziba włocławskiego Muzeum Diecezjalnego to przykład idealnego połączenia architektury klasycznej z nowoczesnością.

Pilkington IGP Sp. z o.o.
ul. Wołoska 18
02-675 Warszawa

tel. 22 548 75 01
fax 22 548 75 55
igp@pl.nsg.com
www.pilkington.pl

» więcej o firmie

Odnowiona siedziba włocławskiego Muzeum Diecezjalnego to przykład idealnego połączenia architektury klasycznej z nowoczesnością. Nowa część obiektu z jednolitą szklaną fasadą wykonaną w systemie szklenia strukturalnego Pilkington PlanarTM została efektownie wkomponowana w zabytkową strukturę budynku, a całość wpisała się w wizerunek nowoczesnej instytucji kultury.

Zabytkowy XVIII-wieczny budynek Muzeum Diecezjalnego we Włocławku to ważny punkt na kulturalnej mapie miasta. Od niedawna jest to także doskonały przykład wykorzystania nowoczesnych technologii i materiałów w renowacji obiektów historycznych, które dzięki ich zastosowaniu zyskują na funkcjonalności i estetyce. W ramach przeprowadzonej w ubiegłym roku modernizacji i przebudowy muzeum, w zabytkowym budynku dawnej siedziby Kolegium Księży Wikariuszy zrekonstruowano detale architektoniczne i odnowiono elewacje, przywracając obiektowi historyczny wygląd. Istotną częścią inwestycji była także rozbudowa obiektu, w ramach której od wschodniej strony powstała nowa, całkowicie przeszklona część muzeum, połączona z całością dwukondygnacyjnym łącznikiem. Aby jak najlepiej wkomponować nowy budynek w zabytkową architekturę, projektanci zdecydowali o zastosowaniu systemu szklenia strukturalnego Pilkington PlanarTM. W efekcie w dobudowanej części powstała elegancka szklana fasada, która harmonijnie współgra z odnowioną elewacją XVIII-wiecznego budynku.


fot. Pilkington Polska

„Wykorzystanie systemu bezramowego szklenia, opartego na mocowaniu punktowym, pozwoliło uzyskać jednolitą szklaną ścianę" - wyjaśnia Katarzyna Małycha z Polring-Glas, firmy będącej wykonawcą przeszkleń. „W fasadzie zastosowaliśmy łącznie 215 mkw. szkła w systemie Pilkington PlanarTM, odpowiednio dobranego pod kątem założeń wizualnych, wymagań wytrzymałościowych, a także korzyści użytkowych w postaci doświetlenia wnętrz i wysokiej izolacyjności cieplnej przegrody".

Światło i widok

Nowa przeszklona część włocławskiego Muzeum Diecezjalnego pełni funkcję auli i stanowi infrastrukturę dla organizacji wydarzeń kulturalnych, takich jak wystawy czasowe, koncerty, wieczory autorskie, sympozja itp. Całkowicie przeszklona elewacja umożliwia z jednej strony doskonałe doświetlenie tej przestrzeni światłem dziennym, z drugiej zaś zapewnia wyjątkowy efekt przenikania się nowoczesnego wnętrza z historycznym otoczeniem. „W systemie szklenia strukturalnego jako konstrukcję nośną zastosowano żebra szklane, co pozwoliło uzyskać wyższą transparentność i „lekkość" fasady niż w przypadku zastosowania np. konstrukcji stalowych" - tłumaczy Katarzyna Małycha. „Żebra zostały zamocowane do konstrukcji budynku za pomocą specjalnie zaprojektowanych stalowych elementów wspornikowych".

Wysoka wytrzymałość i izolacyjność cieplna

Całkowicie przeszklona fasada w nowej części Muzeum Diecezjalnego we Włocławku wymagała zastosowania bezpiecznego szkła hartowanego, które charakteryzuje się podwyższoną wytrzymałością. Jednocześnie konieczne było zapewnienie tej przestrzeni dobrej izolacyjności cieplnej. Dlatego w szybach zespolonych na fasadzie obiektu połączono szkło hartowane Pilkington OptifloatTM Clear THS z hartowanym szkłem niskoemisyjnym Pilkington K GlassTM THS. Oba rodzaje szkła zostały poddane testowi wygrzewania cieplnego, co pozwoliło wyeliminować ryzyko spontanicznego pękania. Zastosowane w przegrodzie szkło niskoemisyjne Pilkington K GlassTM poprawia izolacyjność cieplną, ograniczając straty ciepła do otoczenia w chłodnych miesiącach. Przy wyborze tego typu szkła istotny był również aspekt wizualny, bowiem jego neutralna kolorystyka zapewnia dobry poziom doświetlenia światłem dziennym.

Szklana dekoracja

W narożnikach nowej auli Muzeum Diecezjalnego zastosowano dekoracyjne szkło z sitodrukiem ze wzorem w postaci małych kropek, w grafitowo szarej kolorystyce. Takie rozwiązanie pozwoliło zasłonić elementy konstrukcyjne budynku. Dbając o jednolity efekt wizualny ten sam wzór małych kropek naniesiono na żebra szklane, znajdujące się przy narożnikach. Dodatkowo zastosowano tu rozwiązania stepowane, w których szyba zewnętrzna ma większą powierzchnię od szyby wewnętrznej i pozwala w estetyczny sposób zminimalizować spoinę silikonową w połączeniach narożnych przeszkleń.

Zakończoną w ubiegłym roku przebudowę muzeum przeprowadzono w ramach projektu „Rewitalizacja obiektów kultury Diecezji Włocławskiej we Włocławku. Rewaloryzacja i rozbudowa Muzeum Diecezjalnego". Zrealizowana w ciągu 20 miesięcy inwestycja pokazuje, że fachowa wiedza oraz wybór odpowiednich materiałów i sprawdzonych technologii pozwala efektywnie połączyć „nowe ze starym".

Więcej informacji na stronie: http://projects.pilkington.com/Poland/show/5887/Muzeum-Diecezjalne-W%c5%82oc%c5%82awek.aspx




Pilkington zajmuje się produkcją szkła od roku 1826. W roku 2006 firma Pilkington została przejęta przez japoński koncern NSG Group. Marka Pilkington została zachowana jako nazwa produktów Grupy przeznaczonych dla przemysłu budowlanego i motoryzacyjnego. Powiększone NSG Group jest obecnie jednym z największych światowych producentów szkła i produktów szklanych. działając w dwóch podstawowych sektorach: motoryzacyjnym (rynek części oryginalnych i zamiennych) oraz w obszarze szkła technicznego i architektonicznego, które obejmują szkło i produkty szklane do budynków nowych i poddawanych renowacji, szeroką gamę produktów o wartości dodanej, a także zaawansowane produkty dla technologii informatycznych i komunikacyjnych, zastosowań technicznych i energetyki słonecznej. Produkcja odbywa się w 29 krajach na czterech kontynentach. Produkty Grupy sprzedawane są w ok. 130 krajach. W roku podatkowym zakończonym 31 marca 2013 r. sprzedaż Grupy wyniosła ok. 4,87 miliardów euro. Z łącznej sprzedaży Grupy 36% zrealizowano w Europie, 23% w Japonii, 15% w Ameryce Północnej, a 26% w pozostałych częściach świata.

źródło: Pilkington