PRZEŚLIJ NEWS DODAJ FIRMĘ DO BAZY OFERTY PRACY WYDARZENIA TARGOWE EKSPERT OKIENNY
2016-08-10
Salon BMW ZK Motors w Kielcach – nowy wymiar ekologii
Zastosowanie szyb przeciwsłonecznych marki Pilkington pozwoliło nie tylko na maksymalne wykorzystanie naturalnego światła, ale i obniżenie ...

Pilkington IGP Sp. z o.o.
ul. Wołoska 18
02-675 Warszawa

tel. 22 548 75 01
fax 22 548 75 55
igp@pl.nsg.com
www.pilkington.pl

» więcej o firmie

Szklana architektura salonu samochodowego BMW ZK Motors w Kielcach połączyła ze sobą to, co w nowoczesnym budownictwie najcenniejsze: innowacyjność i ekologię. Zastosowanie szyb przeciwsłonecznych marki Pilkington pozwoliło nie tylko na maksymalne wykorzystanie naturalnego światła, ale i obniżenie zużycia energii w całym budynku. Potwierdzeniem spełnienia najwyższych standardów zielonego" budownictwa jest wyróżnienie kieleckiego salonu prestiżowym certyfikatem BMW.

Świętokrzyskie Centrum Usług Motoryzacyjnych w Kielcach to nowoczesny kompleks handlowo-usługowy, obejmujący salon i serwis pojazdów marki BMW, Stację Kontroli Pojazdów, serwis i przechowalnię motocykli, serwis opon, ekologiczną myjnię oraz blacho-lakiernię. Obiekt jest owocem kilkuletnich przygotowań projektowych, które miały na celu zapewnienie najwyższej satysfakcji użytkownikom, przy jednoczesnym zachowaniu szczególnej dbałości o środowisko naturalne. W budynku zastosowano szereg innowacyjnych rozwiązań, takich jak termoizolacyjne szkło przeciwsłoneczne na fasadach, ogniwa fotowoltaiczne na dachu, system pomp ciepła zintegrowanych z kolektorami, system optymalizacji zużycia wody czy zarządzania budynkiem. Dzięki tym pionierskim koncepcjom BMW ZK Motors jest pierwszym w pełni ekologicznym salonem dealerskim niemieckiej marki. W kwietniu 2016 r. świętokrzyski kompleks jako jedyny na świecie uzyskał prestiżowy Złoty Certyfikat Zrównoważonego Rozwoju BMW AG od BMW AG w Monachium, gwarantujący najwyższe standardy z zakresu budownictwa przyjaznego środowisku.


Przeszklony salon - mniej energii na oświetlenie

Wdrożenie nowatorskich rozwiązań miało swój początek już na etapie planowania architektury i lokalizacji budynku. Jednym z najważniejszych założeń było maksymalne wykorzystanie naturalnego światła, co zostało osiągnięte poprzez zastosowanie całkowicie przeszklonych fasad umieszczonych od strony południowej i południowo-zachodniej. „Charakterystyczne dla auto salonów witryny pozwalają na efektowną ekspozycję pojazdów i z daleka przyciągają uwagę klientów" - mówi Zbigniew Kała, właściciel BMW ZK Motors. „Pełnej wysokości przeszklenia muszą spełniać założenia wizualne, a także maksymalnie doświetlać wnętrza, zapewniając komfortową temperaturę przy jak najniższym zużyciu energii w budynku". Aby spełnić przyjęte założenia, w przeszkleniach salonu zastosowano szyby zespolone Pilkington InsulightTM Sun, które umożliwiają przenikanie światła dziennego do wnętrz i zapewniają optymalne warunki termiczne. Czujnik światła dziennego zsynchronizowany został z automatycznym systemem sterowania oświetleniem, co w znacznym stopniu zmniejsza zużycie energii elektrycznej w salonie.


Ochrona przed nagrzewaniem - mniej energii do klimatyzowania

Pełnej wysokości przeszklenia, umieszczone od nasłonecznionej strony, pozwalają na bierne pozyskiwanie energii w okresie zimowym. Aby ograniczyć ryzyko zbyt dużej ilości ciepła słonecznego w lecie, w szybach zastosowano wysokoselektywne szkło przeciwsłoneczne Pilkington SuncoolTM 70/35 T, które ochroni pomieszczenia przed przegrzaniem. Specjalna powłoka sprawia, że do salonu dociera 37% energii promieniowania słonecznego, dzięki czemu w okresie letnim pomieszczenia nie nagrzewają się, a systemy klimatyzacyjne zużywają mniej energii.

Dodatkowej ochronie przed działaniem energii słonecznej służy powiększony okap, znajdujący się nad przeszkloną częścią salonu. Latem wystająca osłona ogranicza dostęp promieni słonecznych do wnętrz, nie zmniejszając go w okresie zimowym, gdy słońce znajduje się niżej na niebie.


Ciepło nie ucieka - mniej energii do ogrzewania

Jednym z głównych założeń projektowych była kwestia doboru materiałów pod kątem minimalnego poziomu energii niezbędnej do ogrzania przestronnych wnętrz. Szyby zastosowane w przeszkleniach wyróżnia wysoka izolacyjność cieplna (Ug = 1,0 W/m2K). Pokrywająca szklaną taflę powłoka niskoemisyjna ogranicza ucieczkę ciepła do otoczenia, zmniejszając zużycie energii niezbędnej do ogrzewania salonu zimą. Dodatkowa izolacja, płyty HPL czy specjalna powłoka odbijająca światło na dachu sprawiły, że budynek jest bardzo szczelny i wyróżnia się niskim współczynnikiem utraty ciepła. „Zastosowane rozwiązania pozwoliły na uzyskanie współczynnika powierzchni przekazujących ciepło na poziomie 0,3 W/m2K, podczas gdy certyfikaty zielonego budynku wymagają wartości <0,4 W/m2K" - dodaje Zbigniew Kała.

Komfortowo i bezpiecznie

Ze względu na wysokość przeszkleń od podłogi do sufitu zewnętrzna szyba wykonana została ze szkła hartowanego o podwyższonej odporności na uderzenia i naprężenia termiczne. Od wewnętrznej strony umieszczono szkło laminowane Pilkington OptilamTM o grubości 8,8 mm, spełniające wysokie wymagania bezpieczeństwa (klasa P2A). W przypadku rozbicia folia PVB, zlaminowana z taflami szkła, utrzymuje kawałki szkła w miejscu, ograniczając ryzyko zranienia. Dodatkowo szkło laminowane stanowi dźwiękochłonną barierę, izolując wnętrza salonu przed docierającym z zewnątrz hałasem. Bezpieczne szkło zostało również wykorzystane wewnątrz salonu. Szklane ścianki, wykonane z bezbarwnego szkła hartowanego, funkcjonalnie dzielą przestrzeń biurową pracowników serwisu, bez ograniczania dostępu naturalnego światła.


W dobie rosnącej degradacji środowiska naturalnego, światowe koncerny motoryzacyjne prześcigają się w ekologicznych rozwiązaniach, ograniczających emisję spalin do atmosfery. Prośrodowiskowe normy wdrażane są w każdym możliwym obszarze: od zastosowania materiałów biodegradowalnych i „zielonych" technologii, poprzez nowe koncepcje pojazdów, aż po nowo powstające salony samochodowe, takie jak wzorcowy kielecki BMW ZK Motors. „Dzięki zastosowaniu najnowszych ekologicznych technologii i materiałów udało nam się stworzyć miejsce nowoczesne i zgodne ze strategią rozwoju koncernu BMW Group na świecie" - podsumowuje Zbigniew Kała.

Zdjęcie główne:
Salon BMW w Kielcach
fot. Pilkington Polska i BMW ZK Motors



Pilkington zajmuje się produkcją szkła od roku 1826. W roku 2006 firma Pilkington została przejęta przez japoński koncern NSG Group. Marka Pilkington została zachowana jako nazwa produktów Grupy przeznaczonych dla przemysłu budowlanego i motoryzacyjnego. Powiększone NSG Group jest obecnie jednym z największych światowych producentów szkła i produktów szklanych działając w dwóch podstawowych sektorach: motoryzacyjnym (rynek części oryginalnych i zamiennych) oraz w obszarze szkła technicznego i architektonicznego, które obejmują szkło i produkty szklane do budynków nowych i poddawanych renowacji, szeroką gamę produktów o wartości dodanej, a także zaawansowane produkty dla technologii informatycznych i komunikacyjnych, zastosowań technicznych i energetyki słonecznej. Produkcja odbywa się w 30 krajach na czterech kontynentach. Produkty Grupy sprzedawane są w ok. 130 krajach. W roku podatkowym zakończonym 31 marca 2015 r. sprzedaż Grupy wyniosła ok. 4,8 miliarda euro. Z łącznej sprzedaży Grupy 39% zrealizowano w Europie, 25% w Japonii, 18% w Ameryce Północnej, a 18% w pozostałych częściach świata.

 

źródło: Pilkington