PRZEŚLIJ NEWS DODAJ FIRMĘ DO BAZY OFERTY PRACY WYDARZENIA TARGOWE EKSPERT OKIENNY
2019-09-24
Grupa Selena: Budowlaniec – zawód z przyszłością
Zarówno w Europie, jak i krajach rozwijających się cały czas notowane jest ogromne zapotrzebowanie na prace budowlane.

SELENA FM S.A.
ul. Legnicka 48A
54-202 Wrocław

tel. 71 783 82 90
office@selena.com
www.selena.com

» więcej o firmie

Zarówno w Europie, jak i krajach rozwijających się cały czas notowane jest ogromne zapotrzebowanie na prace budowlane. Zapewnienie odpowiedniej liczby wykwalifikowanych pracowników jest więc kwestią kluczową. Tymczasem trudności w tym zakresie są kwestią powszechną. W Polsce w Q4 2018 zanotowano 17,4 tys.1 nieobsadzonych miejsc pracy, w Hiszpanii następuje gwałtowne starzenie się kadr - jedynie 19% pracowników jest w grupie poniżej 35 lat.2

W Kazachstanie w ciągu ostatnich 3 lat liczba wybudowanych metrów powierzchni wzrosła o 40%, co stwarza ogromne potrzeby kadrowe. Zachęcenie nowych pracowników do wyboru tego zawodu wymaga zbudowania jego prestiżu i edukowania na temat jego istotnej roli w gospodarce. Kwalifikacje wymagane w branży budowlanej są bowiem coraz wyższe, a stosowane rozwiązania i materiały coraz bardziej zaawansowane technologicznie. Firmy dostarczające materiały budowlane powinny wspierać bezpieczeństwo, szybkość i efektywność procesu budowy - zarówno w segmencie budynków, jak i infrastruktury. Przyszłość polskiego budownictwa zależy więc od zdecydowanych działań producentów i wykonawców.

Już 25 września obchodzony będzie Dzień Budowlańca. Święto branżowe - dla takiej firmy jak Selena - jest momentem podsumowań kondycji branży, zmian zachodzących w budownictwie w Polsce i na świecie oraz obiektywnego spojrzenia na rolę tego niedocenianego zawodu w globalnej gospodarce. W pierwszym półroczu 2019 roku oddano do użytkowania 94,7 tys. mieszkań, czyli o 14,4% więcej niż przed rokiem.3 W Europie w 2018 roku średnia liczba mieszkań oddanych na tysiąc mieszkańców wynosiła 3,2 - dla Polski ten współczynnik wynosił 4,81 - oznacza to, że w Polsce buduje się dość dużo.4 Jednocześnie w Polsce na koniec 2018 roku brakowało około 2,1 mln mieszkań, a do 2030 roku deficyt ten może powiększyć się do 2,78 mln lokali5 - ze względu na potrzeby Polaków w podnoszeniu jakości życia. Dodatkowo Polska wciąż rozwija się infrastrukturalnie - powstaję drogi i budynki użyteczności publicznej.

Współczesny świat chce budować szybko i dobrze - jednak nie analizuje jaki proces musi zajść, żeby na rynek dostarczony został gotowy produkt. Doświadczenie Grupy Selena pokazuje, że kluczowa jest analiza całego łańcucha budowlanego oraz uważne słuchanie uwag i potrzeb użytkowników końcowych. Tylko produkt o wysokich parametrach, odpowiadający rzeczywistym potrzebom budowlańców, ma szanse odnieść sukces na ryku - a jednocześnie w sposób realny i znaczący wpłynąć na kształt budownictwa.


„Zawód budowlańca jest w Polsce i na świecie zdecydowanie niedoceniany. Korzystamy powszechnie z wytworów pracy rąk tych osób - jednak nie zdajemy sobie sprawy na co dzień, że to dzięki pracownikom branży budowlanej powstają nasze drogi, szkoły i mieszkania. W wielu krajach europejskich przemysł budowlany jest zalany pracą, a niedobór siły roboczej odsuwa projekty na wiele miesięcy, co w konsekwencji obniża marże w sektorze. Zauważenie tej zależności jest kluczowe - nie tylko powinniśmy docenić budowlańców, ale także w sposób kompleksowy i profesjonalny wesprzeć ich pracę - tak, by stała się bezpieczniejsza, szybsza i bardziej efektywna. Niezbędne jest tu działanie dwutorowe: z jednej strony edukowanie rynku - czyli wykonawców i firm budowlanych kontekście nowatorskich rozwiązań już dostępnych. Z drugiej strony analiza codziennych potrzeb pracowników sektora i słuchanie ich spostrzeżeń na temat codziennej pracy - które może zaowocować dalszym rozwojem branży. W Selenie od lat znamy tę zależności. Dzięki nowatorskiemu podejściu budowlańców do produktów chemii budowlanej i dwustronnej wymianie wiedzy, nasz dział R&D tworzy nowe produkty - które w istotny sposób zmieniają sposób budowania, a jednocześnie realnie wspierają budowlańców. Jednym z przykładów głębokiej współpracy z branżą jest spostrzeżenie dotyczące użytkowania pian poliuretanowych. W ramach wymiany wiedzy z użytkownikami końcowymi dostrzegliśmy, że używają oni pian nie tylko zgodnie z przeznaczeniem, ale także jako „kleju". Poszliśmy tym tropem i stworzyliśmy zupełnie nową na rynku kategorię pianoklejów. Produkty te nie tylko mają dobre parametry i są wielozadaniowe, ale też znacząco przyspieszają prace budowlane. Przykładem może być pianoklej do murowania ścian zewnętrznych i działowych domków jednorodzinnych oraz budownictwa wielorodzinnego. Nie wymaga wcześniejszego przygotowania oraz dodatkowych narzędzi, bardzo szybko schnie - pełny czas wiązania to 24h - nie wymaga dostępu do wody ani prądu, a także ogranicza liczbę osób potrzebnych do pracy. To właśnie namacalny dowód, że kooperacja z użytkownikiem jest kluczowa i twórcza - a zawód powinien zostać szeroko doceniony w celu zwiększenia jego prestiżu i rozszerzenia zasobów dostępnych pracowników. Byłoby to korzystne zarówno dla rynku pracy, jak i całej gospodarki" - mówi Michał Specjalski, Dyrektor Dywizji w Selena FM SA.

Dział R&D Grupy Selena regularnie współpracuje bezpośrednio z budowlańcami, ponieważ są oni najlepszym krytykiem i recenzentem produktów, konfrontując pomysły naukowców i ich pola eksploatacji z rzeczywistością placu budowy. Jednym ze spektakularnych osiągnieć tej współpracy jest cała rodzina pianoklejów - która oprócz produktu do murowania zawiera też np. szybki Klej do Styropianu IS 13, najszybszy jednokomponentowy klej poliuretanowy, dedykowany dla systemów ETICS (External Thermal Insulation Composite System). Zapewnia on szybki chwyt początkowy, precyzyjną pracę z płytą - nawet przy nierównej powierzchni podłoża silną przyczepność. Produkt ten rekomendowany jest do płyt ze styropianu grafitowego i białego, (EPS), płyt XPS i PUR, wełny mineralnej oraz spienionego szkła. IS 13 stanowi komponent systemowej oferty, która umożliwia nawet 6-krotne skrócenie czasu pracy, podniesienie jej efektywności oraz znaczne ułatwienie dla firm wykonawczych.

Sprostanie wymaganiom współczesnego świata nie jest łatwe, jednak szerokie spojrzenie na rzeczywistość i dostrzeżenie wartości właśnie tam, gdzie jest ona scentralizowana, jest kluczem do sukcesu. Selena jest gorącym orędownikiem słuchania głosu budowlańca i zwrócenia mu należytego miejsca w całym łańcuchu budowlanym. Człowiek stojący codziennie na placu budowy jest wytwórcą otaczającej nas rzeczywistości, a jego pomysłowość niejednokrotnie zauważalnie poprawia jakość naszej rzeczywistości.

źródło: Selena



1 Raport Autodesk: Budownictwo. Innowacje. Wizja liderów branży 2025. http://damassets.autodesk.net/content/dam/autodesk/www/campaigns/emea/docs/pl/Budownictwo.Innowacje.WizjaLider%C3%B3wbran%C5%BCy2025.pdf

2 Fundación Laboral de la Construcción 2018 global report

3 GUS. Budownictwo mieszkaniowe w okrecie I-VI 2019 https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/przemysl-budownictwo-srodki-trwale/budownictwo/budownictwo-mieszkaniowe-w-okresie-styczen-czerwiec-2019-roku,5,92.html

4 Ósma edycja raportu Deloitte: „Property Index. Overview of European Residential Markets. Where does residential price growth end?"

5 Raport HRE Think Tank "Ile mieszkań brakuje w Polsce?"