PRZEŚLIJ NEWS DODAJ FIRMĘ DO BAZY OFERTY PRACY WYDARZENIA TARGOWE EKSPERT OKIENNY
2014-05-16
Selena: wyniki finansowe za I kwartał 2014 roku
Na przychody ze sprzedaży Grupy Selena bezpośredni wpływ miała koniunktura na rynkach międzynarodowych.

SELENA FM S.A.
ul. Legnicka 48A
54-202 Wrocław

tel. 71 783 82 90
office@selena.com
www.selena.com

» więcej o firmie

Grupa Selena - globalny producent i dystrybutor chemii budowlanej z centralą w Polsce - w I kwartale 2014 roku osiągnęła skonsolidowane przychody ze sprzedaży w wysokości 200,1 mln zł, co oznacza wzrost w stosunku do analogicznego okresu roku 2013 o blisko 9%. W analizowanym okresie rentowność sprzedaży brutto wyniosła 29,5% co daje wzrost w stosunku do roku ubiegłego o 2 pp. Wynik operacyjny EBIT wyniósł -5,4 mln zł w porównaniu do -8,1 mln zł w roku ubiegłym.

Na przychody ze sprzedaży Grupy Selena bezpośredni wpływ miała koniunktura na rynkach międzynarodowych. Największe wzrosty zanotowano na rynkach: tureckim - około 30%, obu Ameryk - około 25% oraz w Europie Centralnej, w tym w Polsce, gdzie sprzedaż wzrosła o ponad 20%. W Europie Zachodniej oznaki ożywienia zaobserwowano w Hiszpanii, natomiast w Europie Wschodniej i Azji Centralnej niestabilna sytuacja polityczna miała wpływ także na wyniki sprzedaży Grupy Selena. Ponadto należy pamiętać, że branża chemii budowlanej odznacza się wyraźną sezonowością. Procentowy udział kwartałów w wynikach Grupy kształtuje się następująco: I kwartał: 17%; II kwartał: 25%; III kwartał: 31%; IV kwartał: 27%.

Selena wciąż poprawia wyniki operacyjne, czego rezultatem jest wzrost procentowy marży brutto do poziomu 29,5% wobec 27,5% w analogicznym okresie roku 2013. Jest to głównie dalszy rezultat przeprowadzonej restrukturyzacji spółek Grupy oraz obniżenia cen zakupu surowców w rezultacie działań centralnego działu zakupów. Wynik netto Seleny w pierwszym kwartale 2014 roku wyniósł -16,8 mln zł wobec -8,3 mln zł w analogicznym okresie roku poprzedniego. Był to przede wszystkim efekt zdarzeń jednorazowych związanych z sytuacją polityczną w regionie Europy Wschodniej i Azji Centralnej. W jej wyniku, waluty lokalne Rosji, Ukrainy i Kazachstanu uległy znacznemu osłabieniu w stosunku do euro. W rezultacie, negatywny wpływ różnic kursowych zanotowany przez Selenę wyniósł około 10 mln zł.

„Pierwszy kwartał stał pod znakiem kryzysu na wschodzie Europy i wynikającym z niego spadkiem sprzedaży. Mimo to, dzięki globalnemu zasięgowi działalności Seleny i dywersyfikacji geograficznej, trudności na Wschodzie udało się nam skompensować lepszym wynikiem na pozostałych rynkach. Sprzedaż wzrosła o blisko 9%, a wynik operacyjny poprawił się o niemal 3 mln zł w stosunku do roku ubiegłego. Na wynik netto wpływ miała dewaluacja walut lokalnych na rynkach wschodnich. Aktualnie koncentrujemy nasze działania na wdrożeniu programów naprawczych w spółkach dotkniętych kryzysem. Na pozostałych rynkach konsekwentnie realizujemy nową strategię, która zakłada zwiększanie innowacyjności i konkurencyjności produktowej Grupy, a tym samym osiąganie coraz lepszych wyników finansowych. W dalszej części roku zamierzamy nadrobić stratę w wyniku netto z kwartału pierwszego. Wierzymy, że nawet w obecnej - trudnej i niestabilnej - sytuacji biznesowo-politycznej, podejmowane działania umożliwią Selenie osiąganie solidnych wyników finansowych" - powiedział Jarosław Michniuk, prezes zarządu Seleny FM SA, jednostki nadrzędnej w Grupie Selena.

W roku 2013 roku Selena przyjęła strategię na lata 2014 - 2016. Określa ona nową misję Grupy oraz jasno wskazuje działania i programy na najbliższe lata. Nowa misja - „Razem budujemy sprawniej i lepiej, Together  we deliver better building performance" - oznacza jeszcze skuteczniejsze rozpoznawanie potrzeb klientów i dostarczanie produktów dopasowanych do światowych trendów oraz oczekiwań użytkowników w konkretnych obszarach prac budowlanych, wykończeniowych i remontowych.

Zarząd Seleny FM SA zarekomendował wypłatę dywidendy w wysokości 0,28 zł na akcję z zysku za 2013 rok. Zwyczajne Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy w tej sprawie odbędzie się w dniu 9 czerwca 2014 roku.



Grupa Selena to globalny producent i dystrybutor chemii budowlanej. Selena oferuje szeroką gamę produktów przeznaczonych zarówno dla profesjonalnych wykonawców, jak i użytkowników indywidualnych - główne marki to TYTAN, ARTELIT oraz hiszpańska QUILOSA. Selena jest jednym z trzech największych światowych producentów piany poliuretanowej używanej do montażu okien i drzwi. Grupa w swojej ofercie posiada piany, uszczelniacze, kleje, produkty do hydroizolacji, systemy ociepleń, zamocowania oraz produkty komplementarne.

W skład Grupy wchodzi 30 spółek w 18 krajach na całym świecie. Zakłady produkcyjne Seleny są zlokalizowane w Polsce, Brazylii, Korei, Chinach, Rumunii, Turcji oraz w Hiszpanii. Globalne doświadczenia zdobywane na wielu różnych rynkach pozwalają Grupie Selena szybko się rozwijać. Dzięki nim Selena staje się firmą innowacyjną i kreuje nowe rozwiązania dostosowane do potrzeb użytkowników.

Grupa Selena była wielokrotnie nagradzana w najbardziej prestiżowych rankingach. Otrzymała m.in. tytuły: Diamentu Forbesa oraz Perły Polskiej Gospodarki. Najwyższa jakość produktów Grupy Selena oraz ich nowoczesność cieszą się uznaniem partnerów i klientów firmy, o czym mogą świadczyć liczne nagrody, jakimi spółka jest honorowana.

Od kwietnia 2008 akcje spółki holdingowej Grupy - Selena FM SA - notowane są na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie.

 źródło: Selena